OVpay

In het OV kun je (straks) in- en uitchecken zoals jij wilt. Op steeds meer plekken in Nederland kun je al in- en uitchecken met je contactloze betaalpas, creditcard of met de betaalapp op je telefoon. In al onze bussen en treinen kan dit nu al. Je reis betaal je nu net zo makkelijk als je boodschappen in de winkel. Zorg dat je contactloos betalen aan hebt staan. Vooraf aanmelden of een app downloaden is niet nodig. Kijk hier om te zien hoe het werkt.

Veelgestelde vragen over OVpay

  • Wat is Ovpay?
    OVpay is het nieuwe in- en uitchecken in het OV. OVpay is een samenwerking tussen vervoerders en Translink. Met OVpay kun je nu met je contactloze betaalpas, creditcard en mobiel reizen in bus, tram, metro en trein.
  • Hoe check ik in en uit met mijn betaalpas of creditcard?
    1. Haal je betaalpas uit je portemonnee of telefoonhoesje. Zo weet je zeker dat je met één betaalpas incheckt.
    2. Houd je betaalpas tegen het poortje of paaltje om in te checken. Je hoort één piepje als het goed gaat.
    3. Gebruik dezelfde betaalpas om weer uit te checken. Je hoort dan twee piepjes.
  • Waar kun je in Nederland in- en uitchecken met je betaalpas?
    Je kan in heel Nederland in- en uitchecken met OVpay. Dus in alle bussen, trams, metro’s en treinen. 
  • Kan ik met OVpay met korting of een abonnement reizen?
    Check je in of uit met je betaalpas? Dan kun je op dit moment nog niet met korting of een abonnement reizen. Je betaalt de volledige prijs voor reizen in de 2e klas. Gebruik dus nog even je OV-chipkaart als je: 
    - een abonnement hebt
    - een studentenreisproduct hebt
    - op een andere manier met korting reist. Bijvoorbeeld met 65+ korting
  • Met welke betaalpassen kan ik in- en uitchecken met OVpay?
    Je kunt in- en uitchecken met de volgende betaalpassen:
    - Een betaalpas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Knab, Rabobank, RegioBank of SNS.
    - Een creditcard van Mastercard en Visa (o.a. uitgegeven door ICS).
    - Een debit- of creditcard van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa.
    - Een betaalpas op je mobiel, waaraan je rekening is gekoppeld.
  • Wat kan ik doen als ik per ongeluk met mijn betaalpas ben in- of uitgecheckt?
    Vervelend als dit niet de bedoeling was. Gelukkig kun je dit zelf aanpassen. En je te veel betaalde geld terugvragen. Je past je in- of uitcheck aan via https://zelfregelen.ovpay.nl/reisoverzicht. Volg de stappen en voor je het weet, heb je het aangepast.
  • Wat kan ik doen als ik ben vergeten uit te checken?
    Ben je vergeten uit te checken, dan kan het zijn dat je een hogere ritprijs betaalt. Zodra je de afschrijving van de rit ziet in je bankomgeving kunnen wij je helpen. Deze is in de meeste gevallen na 1 dag zichtbaar. We helpen je graag via https://zelfregelen.ovpay.nl/reisoverzicht. Houd je referentienummer en het afgeschreven bedrag bij de hand.
  • Hoe neem ik contact op met OVpay?
    Kijk op https://www.ovpay.nl/nl/veelgestelde-vragen voor veelgestelde vragen. Heb je een vraag die niet tussen de veelgestelde vragen staat? Bel dan met de klantenservice via telefoonnummer 0900-1433 (normale belkosten). Kun je geen 0900-nummers bellen? Bel dan naar: +31 10 892 50 63. De klantenservice van OVpay is van maandag t/m vrijdag te bereiken van 07.00 uur tot 21.30 uur. In het weekend en op feestdagen van 10.00 uur tot 16.00 uur.
  • Ik heb een andere vraag 
    Op https://www.ovpay.nl/nl/veelgestelde-vragen vind je meer veelgestelde vragen en antwoorden over OVpay.