Ik ben vergeten uit te checken of ingecheckt bij de verkeerde vervoerder

OV-chipkaart

Je kunt saldo terug vragen voor de volgende situaties via www.uitcheckgemist.nl:

  • Vergeten uit te checken.
  • Ingecheckt bij de verkeerde vervoerder.
  • OV-chipkaart in-/uitcheckpalen op perron storing. Kon niet uitchecken.
  • OV-chipkaart in-/uitcheckpalen in bus storing. Kon niet uitchecken.

Het werkt als volgt:

  • Ga naar uitcheckgemist.nl en meld je aan met je OV-chipkaartnummer en de vervaldatum van de kaart. Vul ook je geboortedatum in als je een persoonlijke OV-chipkaart hebt.
  • De website toont alle ritten zonder uitcheck. Wil je van een rit het saldo terugvragen? Vul dan de instaplocatie en eindbestemming in. Geef ook aan of je ben overgestapt. Het saldo is meteen zichtbaar.
  • Het teruggevraagde saldo wordt klaargezet. Je zet het weer op je OV-chipkaart bij een ophaalautomaat en kunt er daarna meteen mee reizen.

Goed om te weten

  • Je mag 3 keer saldo terugvragen per vervoerder per half kalenderjaar.
  • Het duurt gemiddeld 14 dagen voordat je gemiste check-in of -uit zichtbaar is
  • Je kunt ook saldo terugvragen als je ingecheckt hebt bij de verkeerde vervoerder of als de in-/uitcheckpalen op het perron of in de bus kapot waren.
  • Je hoeft geen account aan te maken.
  • Alle vervoerders doen mee met uitcheckgemist.nl.
  • Reis je met NS flex? Dan wordt het bedrag bijgewerkt op je volgende factuur. 

OVpay

Heb je een gemiste check-in of -uit? Dit kun je vanaf 5 dagen na je reis zelf aanpassen.

Zoek je reis op

  1. ga naar ovpay.nl/reisoverzicht
  2. je vindt je reisgegevens op je bankafschrift. Het referentienummer begint met NLOV.
  3. vul je referentienummer en het afgeschreven bedrag in.
  4. klik op Reis zoeken. Je reisoverzicht verschijnt.

Pas je reis aan

  1. klik op In- of uitcheck aanpassen > Volgende.
  2. vul de halte in waar je in- of uit moest checken.
  3. klik op Bevestigen.
  4. op het scherm staat dat je in- of uitcheck is aangepast. Je ontvangt geen bevestiging per e-mail.
  5. direct nadat de reis is aangepast, wordt het bedrag berekend en aangepast in het reisoverzicht.

Krijg je iets terug?

Dan ontvang je dit bedrag binnen 15 dagen op de rekening waarmee is betaald. Maak je in de tussentijd een nieuwe reis met je betaalpas? Dan wordt het bedrag dat je terugkrijgt verrekend met de reiskosten.

Moet je nog iets betalen?

Dan wordt het bedrag binnen 15 dagen van je rekening afgeschreven. Maak je in de tussentijd een nieuwe reis? Dan wordt het bedrag bij de reiskosten van de nieuwe reis opgeteld.

Lukt het niet om je reis aan te passen? Neem dan contact op. We helpen je graag verder. Houd je referentienummer (beginnend met NLOV) en het bedrag bij de hand.

Goed om te weten

Je kunt je reis tot 60 dagen na de reis zelf aanpassen. Zijn de 60 dagen verstreken? Neem dan ook even contact op. Dan passen wij dit voor je aan.