Uitcheck gemist

Heeft u een OV-chipkaart? Dan weet u het inmiddels wel: bij elke rit in- en uitchecken. Maar toch mist iedereen wel eens een uitcheck. Daarom is er nu de website www.uitcheckgemist.nl waar u in drie simpele stappen uw saldo terugvraagt.
U kunt saldo terug vragen voor de volgende situaties:

  • Vergeten uit te checken.
  • Ingecheckt bij de verkeerde vervoerder.
  • OV-chipkaart in-/uitcheckpalen op perron kapot. Kon niet uitchecken.
  • OV-chipkaart in-/uitcheckpalen in bus kapot. Kon niet uitchecken.

Het werkt als volgt:

Stap 1: aanmelden

Ga naar uitcheckgemist.nl en meld u aan met uw OV-chipkaartnummer. Vul ook uw geboortedatum in als u een persoonlijke OV-chipkaart heeft.

Stap 2: invullen

De website toont alle ritten zonder uitcheck. Wilt u van een rit het saldo terugvragen? Vul dan de instaplocatie en eindbestemming in. Geef ook aan of u ben overgestapt. Het saldo is meteen zichtbaar.

Stap 3: ophalen

Uw teruggevraagde saldo wordt klaargezet. U zet het weer op uw OV-chipkaart bij een ophaalautomaat en kunt er daarna meteen mee reizen.

Welke vervoerders doen mee?

Alle vervoerders doen mee met uitcheckgemist.nl

Goed om te weten

  • U mag 3 keer saldo terugvragen per vervoerder per half kalenderjaar.
  • U kunt ook saldo terugvragen als u ingecheckt heeft bij de verkeerde vervoerder of als de in-/uitcheckpalen op het perron of in de bus kapot waren.
  • U hoeft geen account aan te maken.
  • Voor de zakelijke markt verandert er niets.

 

 Uitcheck gemist alert

Wilt u voortaan snel en gemakkelijk weten wanneer u recht heeft op een teruggave van uw saldo dan kunt u zich aanmelden voor de nieuwe service; uitcheck gemist alert. Dit is een alertfunctie om reizigers pro-actief te informeren wanneer zij zijn vergeten in- of uit te checken en recht hebben op een teruggave van hun saldo. Nadat u zich heeft aangemeld krijgt u bij een claimbare rit een alertbericht per e-mail met een doorverwijzing om geld terug te vragen via www.uitcheckgemist.nl.


Hoe meld ik mij aan voor de uitcheck gemist alert? U kunt zich aanmelden voor deze service via www.uitcheckgemist.nl/melding. Als u zich succesvol heeft aangemeld ontvangt u ter bevestiging een e-mailbericht dat uw aanmelding gelukt is

Wanneer kan ik mij aanmelden voor de uitcheck gemist alert?
U kunt zich aanmelden voor het alert als u in het bezit bent van een persoonlijke, anonieme of zakelijke OV-chipkaart. Het alert is bedoeld voor reizigers die op saldo reizen of reizen met een reisproduct dat gebaseerd is op saldo.

Wanneer ontvang ik een alert?
Zoals gezegd ontvangt u een alert wanneer u vergeten bent om in- of uit te checken en wanneer er sprake is van een claimbare rit. Dagelijks worden alle incomplete ritten gefilterd en wordt er gekeken of er voor een aangemelde kaart een claimbare rit klaarstaan op www.uitcheckgemist.nl. Wanneer er sprake is van een claimbare rit dan ontvangt de kaarthouder via de mail een alert. De aanlevering van de incomplete ritten aan uitcheckgemist.nl (en dus ook het versturen van het alert) gebeurt eenmaal per dag.

Waar kan ik wijzigingen doorvoeren of mij afmelden voor het alert?
U kunt wijzigingen doorvoeren of u afmelden via www.uitcheckgemist.nl/melding.

Waar moet ik zijn als ik andere vragen heb over het uitcheck gemist of het alert?
Indien u andere vragen heeft over uitcheck gemist (alert) dan kunt u contact opnemen met de klantenservice OV-chipkaart. Zij zijn bereikbaar via 0900-0980 (gebruikelijke belkosten) of via het contactformulier op de website van OV-chipkaart.

Ik ben vergeten om in- of uit te checken, maar heb geen alert ontvangen. Wat kan de oorzaak zijn?
Er kunnen meerdere oorzaken zijn wanneer u geen alert ontvangt:
- Het betreffende OV-bedrijf waar u bent vergeten uit te checken heeft de OV-chipkaart transacties nog niet aangeleverd bij Translink. Dit kan tot maximaal 61 dagen duren. 80% van de ritten is echter zichtbaar binnen 14 dagen.
- Er is nog geen opvolgende transactie geweest, een geen gemiste in- of uitcheck kan pas vastgesteld worden als er een volgende reistransactie bekend is. Dit kan tot maximaal 61 dagen duren.
- Uw e-mailadres is onjuist geregistreerd. U zal in dit geval geen bevestigingsmail hebben gehad van de aanmelding.
- U heeft zich geregistreerd met een ander kaartnummer dan het kaartnummer waarop de incomplete transactie staat.

Geen antwoord op uw vraag? Stel ons uw vraag.

0 Opmerkingen

Artikel is gesloten voor opmerkingen.